Kori Newkirk, Void of Silence (2001) Courtesy of artist and Studio Museum Harlem, New York

 

*english version below*

 

Wir möchten Euch und Sie herzlich zu einem Vortrags- und Diskussionsabend mit den Kuratorinnen/Theoretikerinnen Nana Adusei-Poku und Jelena Vesić einladen. Die Veranstaltung ist eine Kooperation zwischen Jenny Nachtigall (AdBK München) und Kerstin Stakemeier (AdBK Nürnberg) und widmet sich anti-kolonialen Perspektiven in der Gegenwartskunst.

 



Nana Adusei-Poku ist Theoretikerin und Kuratorin und lehrt als Professorin für Cultural Diversity an der Rotterdam Universität sowie an der Universität der Künste in Zürich. Im Rahmen ihres Beitrags mit dem Titel  „Post-Post-Black?“ wird sie ihre Arbeit an der Schnittstelle von postkolonialer Theorie und Gegenwartskunst mit Fokus auf das Konzept von „post-black“ diskutieren. Ausgehend von der Ausstellung „Freestyle“ im Studio Museum Harlem, New York (2001), problematisiert Adusei-Poku die Verschiebungen, die „post-black“ für die Positionierung schwarzer Künstlerinnen markierte, sowie ihr Verhältnis zu aktuellen Debatten um Afro-Pessimismus und Nihilismus in der zeitgenössischen Kunst.



 

Jelena Vesić ist Kuratorin und Autorin und derzeit researcher sowie Goethe Institute fellow am Haus der Kunst, München. In ihrem Beitrag „Postcolonial, Global, Horizontal, Contextual“ wird sich Vesić mit der Relevanz der „New Art Histories“ für geopolitischen Perspektiven innerhalb künstlerischer, kuratorischer und kunsthistorischer Praxis seit den 1990er Jahren befassen. Im Zentrum stehen dabei die Forderung der „New Art Histories“ nach einem Bruch mit Fortschrittsnarrationen und dem kolonialen Erbe des Modernismus und die Frage nach der Realisierung dieses Bruchs heute. In ihrem Workshop-Beitrag stellt Vesić außerdem die anti-kolonialen Kämpfe des Non-Aligned-Movement vor und spricht über die Perspektiven der Ausstellung "Postwar – Kunst zwischen Pazifik und Atlantik, 1945–1965" am Haus der Kunst.



 

An die beiden Vorträge schließt eine Diskussion mit Jenny Nachtigall und Kerstin Stakemeier an.

 



Im Rahmen der Veranstaltung finden zwei Workshops mit Nana Adusei-Poku (Freitag, 16.12., 15-18 Uhr) und Jelena Vesić (Samstag, 17.12., 11-14 Uhr) sowie mit Seminarteilnehmer_innen aus Nürnberg und Münchens statt. Die Workshops stehen allen Studierenden offen, um Anmeldung wird dringend gebeten: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 




Biografien der Vortragenden


Nana Adusei-Poku ist Research Professorin für Kulturelle Diversität an der Rotterdam Universität und lehrt im Bereich Mediale Künste an der Universität der Künste, Zürich. Studium der Afrikawissenschaften und der Gender Studies an der Humboldt-Universität zu Berlin sowie Media and Communications am Goldsmiths College in London. Adusei-Poku war Stipendiatin im Graduiertenkolleg "Geschlecht als Wissenskategorie" an der Humboldt Universität, Berlin, wo sie zu kuratorischen Konzepten von „post-black“ in der Gegenwartskunst promovierte. Sie war Gastdozentin an der Universität von Ghana, Legon, der London School of Economics und der Columbia Universität, New York. Ihre jüngste Publikation ist "Catch me if you can!" eine kritische Auseinandersetzung mit Diversität und Dekolonisation in Kunst und Bildung, erschienen in  http://www.internationaleonline.org/resources/decolonising_museums. In Kürze wird unter anderem ihr visual essay „So it is better to speak remembering we were never ment to survive" (Duch Journal of Gender Studies) veröffentlicht, der sich mit black queer ontologies befasst.



Jelena Vesić ist eine freie Kuratorin, Autorin und Redakteurin. Sie war Mitglied von Prelom – Journal of Images and Politics (2001-2010) und Mitbegründerin der unabhängigen Organisation Prelom Kollektiv. Aktiv in den Feldern von Verlagswesen, Forschung und Ausstellungspraxis, die politische Theorie und Gegenwartskunst verschränken, ist sie außerdem eine der Redakteurinnen von Red Thread Magazins und Mitglied des editorial board von Art Margins. Vesić arbeitet zu der Beziehung von Kunst und Ideologie im Bereich geopolitischer Kunstgeschichtsschreibung mit einem Fokus auf experimentelle Kunst- und Ausstellungspraktiken im ehemaligen Jugoslawien und in Osteuropa der 1960er und 70er Jahre. Sie hat einen PhD in Interdisziplinären Studien von der Universität der Künste in Belgrad und ist derzeit researcherin und Goethe Institut Fellow am Haus der Kunst, München, wo sie zusammen mit Okwui Enwezor zu dem Thema "Postcolonial: 1955-1980" arbeitet.

 



Die Veranstaltungen sind eine Kooperation zwischen dem Fachbereich Philosophie | Ästhetische Theorie der Akademie der Bildenden Künste München und dem Fachbereich Kunsttheorie und-vermittlung der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg (gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung).

 

 

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Contemporary Art and Anti-Colonialism – Talks and workshops with Nana Adusei-Poku and Jelena Vesić



 

Talks: Friday, 16. December 2016, 7-9 pm


Workshops: Friday, 16. December, 3-6 pm (Nana Adusei-Poku)


Saturday, 17. December, 11am-2 pm (Jelena Vesić)


Location: 01.23, Academy of Fine Arts Munich, Neubau


Language: English



 

We would like to cordially invite you to an evening of presentations and discussions with the curators/theoreticians Nana Adusei-Poku and Jelena Vesić. The event is jointly organised by Jenny Nachtigall (AdBK Munich) and Kerstin Stakemeier (AdBK Nürnberg) and dedicated to anti-colonial perspectives in contemporary art.



 

Nana Adusei-Poku is a theoretician and curator, teaching as Research Professor in Cultural Diversity at Rotterdam University and as lecturer in Media Arts at the University of the Arts, Zurich. In the frame of her talk with the title “Post-Post-Black?” she will discuss her work on the interface between postcolonial theory and contemporary art, focusing in particular on the notion of “post-black”. Departing from the exhibition “Freestyle” at the Studio Museum Harlem, New York (2001), Adusei-Poku engages with the shifts that “post-black” marked for positionings of black artists and interrogate this notions’s relation to recent debates on afro-pessimism and nihilism in contemporary art.

 



Jelena Vesić is a curator and author, currently working as a researcher and Goethe Institute fellow at Haus der Kunst, Munich. In her contribution “Postcolonial, Global, Horizontal, Contextual” Vesić will interrogate the significance of “New Art Histories” for geopolitical perspectives within artistic, curatorial and art historical practices since the 1990s. A central concern will be the demand to break with narratives of progress and the colonial legacy of modernism that “New Art Histories” put forward as well as the question of how/whether this break was realized. In her workshop contribution Vesić will introduce the anti-colonial fights of Non-Aligned-Movements and speak about the perspectives of the exhibition “Postwar–Art between the Pacific and the Atlantic, 1945-1965” at Haus der Kunst.



 

Following the two presentations there will be a joint discussion with Jenny Nachtigall and Kerstin Stakemeier.



 

In the frame of the event there will be two workshops with Nana Adusei-Poku (Friday, 16.12, 3-6pm) and Jelena Vesić (Saturday, 17.12, 11am-2pm) and with the seminar participants from Nuremberg and Munich. The workshops are open to all students, but a registration is required. Please email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 




Biographies of the speakers


Nana Adusei-Poku is Research Professor in Cultural Diversity at Rotterdam University and Lecturer in Media Arts at the University of the Arts, Zurich. She was a scholarship doctoral student at Humboldt University, Berlin, working on the curatorial concept “post-black” in relation to contemporary black artists, following degrees in African studies and gender studies at Humboldt University, Berlin, and in media and communications at Goldsmiths College, University of London. She has been a visiting scholar at the University of Ghana, Legon; the London School of Economics; and Columbia University, New York. She most recently published: "Catch me if you can!" which is a critical reflection on the state of Diversity and Decolonisation in the Arts and Art education in http://www.internationaleonline.org/resources/decolonising_museums. Forthcoming is amongst other articles a visual essay called "So it is better to speak remembering we were never ment to survive" (Dutch Journal for Gender Studies), which discusses and explores Black Queer Ontologies.



Jelena Vesić is an independent curator, writer and editor. She was co-editor of Prelom— Journal of Images and Politics (2001–2010) and co-founder of the independent organization Prelom Kolektiv. Active in the field of publishing, research and exhibition practice that intertwines political theory and contemporary art, she is also co-editor of Red Thread journal and a member of editorial board of Art Margins. Vesić explores relations between art and ideology in the field of geopolitical art history writing, focusing on experimental art and exhibition practices of the 1960s and 1970s in former Yugoslavia and Eastern Europe. She holds a PhD in Interdisciplinary studies from the University of Arts, Belgrade and currently is a researcher and Goethe Institute fellow at Haus der Kunst Munich, working together with Okwui Enwezor on the topic "Postcolonial: 1955-1980".



 

The events are a cooperation between the Department of Philosophy | Aesthetic Theory at the Academy of Fine Arts Munich and the department of art theory and -mediation at the Academy of Fine Arts Nuremberg (supported by the Federal Ministry for Education and Research).