New Media


The introduction to the study workshop will take place in the winter semester 2024 on Friday 20 October at 11am.

The proof of an introduction to the study workshop is a prerequisite for its use as well as for participation in the workshops and for the loan of equipment.

The introduction only has to be done once during the study period.

 

More dates under "Workshops"


 


 

WINTERSEMESTER 2024/25

 


 

Die EINFÜHRUNG in die Studienwerkstatt NEUE MEDIEN

 

Freitag den 25. Oktober um 11 Uhr im Raum E.O3.10

 

Der Nachweis einer Einführung in die Studienwerkstatt ist Voraussetzung für deren Nutzung wie auch für die Teilnahme an den Workshops und für den Verleih von Geräten.

Die Einführung muss nur einmal während der Studienzeit gemacht werden

 


 

SOUND RECORDING
„Aufnahme läuft”

 

Mi. 04.12. und Do. 05.12.2024 - jeweils von 10 bis 16 Uhr

Teilnehmerzahl: 6

Dozent: Raimund Ritz

 

An zwei Tagen werden Grundlagen aus dem Bereich Audio / Recording vermittelt.
Von Sprach- über Musikaufnahmen, erstellen von O-Ton für Film, das Mischen der verschiedenen Tonspuren, Strategien für Klanginstallationen: wir machen und probieren!

 

Neben neuen Klangskizzen und Soundexperimenten, die im Workshop entstehen sollen, können auch bereits bestehende oder begonnene Projekte vorgestellt, bearbeitet und diskutiert werden. 

 


 

DIGITALES VIDEO - Einstieg in Final Cut Pro

"Videoschnitt ist ganz einfach"

 

TERMINÄNDERUNG WEGEN ÜBERSCHNEIDUNG MIT DER KONFERENZ VON HITO STEYERL!!

Di. 5.11. und Mi. 6.11.2024 und Do. 7.11.2024 (oder 13.11 ?) - jeweils 10 bis 15 Uhr

Folgetermine bei Bedarf

Teilnehmerzahl: 6

Dozent: Hubert Sedlatschek

 

FINAL CUT PRO X ist von Apple und nur für Apple Computer verfügbar. Trotz dieser Einschränkungen ist diese professionelle Videoschnittsoftware der einfachste Einstieg in die Materie. Wir schauen nach link und rechts - was ist mit Premiere und warum nutzen wir nicht einfach Shotcut? Wir werden es heraus finden!

 


 

ANIMATION - Figuren zum Leben erwecken

 

Mi. 08.01.25 und Di. 14.01.25 - jeweils von 10 bis 16 Uhr

Teilnehmerzahl: 6

Dozent: Johannes Karl

 

Animare kommt aus dem Lateinischen und heißt soviel wie „zum Leben erwecken“. Im Seminar Animation schauen wir uns an Hand verschiedener Beispiele unterschiedliche analoge und digitale Methoden an wie wir Dinge oder Figuren selbst im Film zum Leben erwecken können und erproben die Techniken an Hand kleiner Beispiele.
 
Im Anschluss besteht die Möglichkeit der Einzelberatung für Projekte.

 


 

"DRUCKEN LASSEN“ ohne böse Überraschungen

 

Di. 26.11. und Do. 28.11.2024 - jeweils von 10 bis 16 Uhr

Teilnehmerzahl: max 8

Dozentin: Doris Würgert

 

Hier werden die grundlegenden Elemente und Funktionsweisen von InDesign und Photoshop zur Erstellung einer druckfähigen kleinen Broschüre erklärt und geübt.

Und weil das mit eigenen Inhalten am effektivsten ist, bringt bitte eigene Bilder und/oder auch Texte mit! 

Es besteht die Möglichkeit an zusätzlichen Terminen weiter in die Welt der Gestaltung einzutauchen.

 


 

PHOTOSHOP für Einsteiger und Einsteigerinnen

 

Fr. 15.11., Fr. 23.11., Fr. 29.11.2024 - jeweils 13-17 Uhr

Teilnehmerzahl: 6
Dozentin: Claudia Badouin


 

Ihr wollt Eure Digitalfotos verbessern, z.B. Farbstiche entfernen oder verschattete Partien wieder hervorholen?
Themen:
• Bildauflösung & Bildgröße, Farbmodi
• Standard-Nachbearbeitung: Helligkeit, Kontraste und Farben korrigieren, ggf. Schärfen
• Teilbereiche auswählen und verändern (Auswahlwerkzeuge)
• kleine Fehler wegretuschieren
• Freistellen, Ausschnitte wählen
• die wichtigsten Dateiformate für Druck & Web erzeugen

 


 

BILDBEARBEITUNG MIT PHOTOSHOP für Fortgeschrittene

 

Fr. 13.12.2024, Fr. 10.01., Fr. 24.01.2025 - jeweils von 10:30 bis 13 Uhr

Folgetermine bei Bedarf
Teilnehmerzahl 6
Dozentin: Iska Jehl
 

Was tun wenn:

  • die Beleuchtungssituation schwierig war
  • das Bild oder Objekt ungleichmäßig ausgeleuchtet ist
  • ein Stück Wand fehlt
  • Elemente die stören weg sollen
  • das Foto ein schönes SW-Bild werden soll

Das und vieles mehr ist Inhalt des Kurses. Wir werden auch einen Blick auf die neuen KI-Features werfen. Gerne könnt ihr eure "Problemfälle" mitbringen.

 

Was müsst ihr schon können?
Ihr solltet schon mit Ebenen und Einstellungsebenen gearbeitet haben, euch mit Auflösung, Bildgröße und Dateiformaten auskennen.

 

 


 

Iska Jehl

 

Room

E.O3.01, Akademiestr. 4

 

Contact


+49 / 89 / 3852 -184


Staff Member

Volker Möllenhoff


+49 / 89 / 3852 -226


Consultation-Hours: on appointment

 

Student Staff

  • Ludwig Dressler This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • Simone Scharlach

  • Carolin Gut

 

Assistent Lecturers

  • Claudia Badouin, digital picturer editing, layout
  • Raimund Ritz, digital audio
  • Doris Würgert, layout
  • Rainer Riedl, layout and graphics
  • Johannes Karl / Martin Zobel, animation

NO PRINTING SERVICE DURING THE SEMESTER BREAK

Printservice during the semester: Monday 10-18h

The person in charge: Ludwig: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

We print gallery-quality colour and black-and-white prints on an HP Designjet Z9 with a light resistance of up to 200 years.
The printer has 9 colours. You can print with a maximum width of 110 cm and a maximum length of 1000 cm.

 

 2024 printer 800px

 

 

BASICS FOR PRINTING

  • Printing is only available for students and staff of the Academy of Fine Arts Munich.
  • We only print on paper rolls.
  • Printing on your own paper and with single sheets is not possible!
  • Please bring your files with 150-200 DPI in RGB.
  • If you have several small pictures on one printed sheet please prepare the file with the right width (for example. 110cm width). See the paperlist further down for the right width.
  • Only JPG, TIFF or PSD-files.

The printer is in room E.O3.10.

 

 

PRICES

  • HP premium instant dry gloss paper 260 g, paperwidth: 105 cm, billing by in consumption
  • HP everyday instant dry satin paper 235 g, paperwidth: 105 cm, billing by in consumption
  • TECCO pastell paper 230 g, paperwidth: 110 cm, price: 15,00 € per sqm
  • HP super heavyweight plus matte 200g, Rollenbreite: 105 cm, Preis: 13,00 € pro qm
  • HP heavyweight coated paper 130 g, paperwidth: 105 cm, price: 13,00 € per sqm
  • HP universal bond paper 80 g , paperwidth: 105 cm, price: 13,00 € per sqm
  • HP artist matte canvas 390 g, paperwidth: 105 cm, billing by in consumption
  • HP premium vivid color backlit film 285 g, paperwidth: 105 cm , billing by in consumption

Basic computer knowledge is a prerequisite for self directed work at the computers. Basics are taught in the introductory course in the beginning of each semester.

 

ONLY STUDENTS WHO HAVE PARTAKEN IN THE INTRODUCTORY WORKSHOP ARE PERMITTED TO USE THE STUDIO

 

NO PRIVATE REPAIR AND NOT PRIVATE BUYER'S GUIDE!


Only students who have partaken in the introductory workshop are permitted to use the studio space or rent the equipment available at New Media. An introductory workshop is held to give general knowledge of the studio. Students may register for this workshop at the beginning of each semester. Student work should be backed up onto personal hard drives, CDs, DVDs, hard drives, or internet server accounts. Hard drives at every workstation are erased regularly. For large projects, it is possible to borrow an external hard drive for the duration of the project. However, students must remember to leave enough time to apply for one beforehand.


1. General Rules

  • The workshops are for fully enrolled students at the Academy of Fine Arts, Munich. Exceptions may be made by the workshop lecturer for guest students.
  • Teaching staff are responsible for the coordination and management of the workshops.
  • The staff must be consulted before work begins on a proposed project. In approving a project, they are agreeing to be available during the project for consultation (help or advice).
  • Any violation of New Media workshop regulations will result in limited or revoked use of the study space.

 

2. Obligations of Participating Students

 

2.1. The following must be observed in order to avoid accidents and damage to health. Please observe the following rules:

  • Follow the instructions of the people in charge of the New Media Studio
  • Anyone under the influence of drugs, alcohol, narcotics, or paraphernalia are prohibited at the New Media studio.
  • Students must behave in a manner that does not harm themselves or others
  • Machinery, work tools, and equipment must be checked to ensure they are in proper working condition before used. Any defects must be reported as soon as they are found to the person in charge.
  • One must make arrangements with the staff to take New Media equipment outside the workshop area before doing so.

 

2.2. The following will lead to having privileges immediately revoked at New Media:

  • Illegal copying of DVDs, CDs and software
  • Manipulation of operating systems and user authorisations
  • Accessing websites with illegal content
  • Using the internet for transferring illegal data (downloading hacked programs, etc.)
  • Installing unauthorised programs of any kind
  • Manipulating or deleting data of any kind

 

2.3. Order and Cleanliness

  • Eating, drinking, or bringing pets into the studio is not permitted
  • All students in workshops are required to maintain order and cleanliness in their workspace. When workshops are over, students must make sure to cleanup after themselves and completely clear their space.
  • Do not block or get in the way of fire-extinguishing equipment, electrical dividers, walking paths, exits, or emergency exits.

 

3. Occupational safety and health habits

Any unauthorised changes made to wiring is dangerous and therefore is prohibited. Any equipment that carries an electrical current must never come into contact with liquid. Laser products may not be opened (such as CD and DVD drives, and laser mouses). While working, it is important to maintain good posture and to avoid reflections from monitors. Regular breaks are crucial when sitting down for long periods of time. Eight minute breaks are ideal after sitting in front of the computer screen for hour-long sessions. Walking around increases increases oxygen flow, which improves one’s ability to concentrate.

 

4. Protocol in the event of an accident

  • Depending on the severity of the injury, the local emergency medical services should be called. The injured person should be brought to the nearest doctor or emergency room in the nearby hospital, or, the charge of the study workshop area first responders. Schwabing: 24 hour Hospital at Kölner Platz 1, 80804 Munich is responsible for treating students of the Academy of Fine Arts
  • All injuries, even those that do not require medical treatment, must be reported to the study workshop manager.
  • All accidents must be reported and documented by the study workshop manager to the academy’s administrative department.

 

5. Fire Safety Fire safety instructions must be observed.

 

6. Work Prohibition

  • The study workshop manager will be the one who decides when someone is banned and when someone is allowed access again to the study workshop.
  • Regarding employment restrictions, the applicable legals actions are as follows:

Former students and others:

The studio workshop is only available to students and staff of the Academy. Former students and all other people are not allowed use of the study workshops.

Auf unserem Blog veröffentlichen wir in unregelmäßigen Abständen Tipps, Tricks und Tutorials: Passwortgeschützt, da nur für "medien" Insider!

https://neuemedien.adbk.de

To receive the newsletter, please complete the form below. Please note that you must provide a valid e-mail address.


Subsequently, you will receive an email with a confirmation link. After clicking the link in this mail, you will receive the next edition of our newsletter.


To unsubscribe, please click the link in the respective newsletter.